مهندس بهداشت حرفه ای

مهندسی بهداشت حرفه ای و محیط

مهندس بهداشت حرفه ای

مهندسی بهداشت حرفه ای و محیط

روز بهداشت حرفه ای

Image result for ‫مهندس بهداشت حرفه ای‬‎

چرا ۸ اردیبهشت (۲۸ آوریل) را روز جهانی بهداشت حرفه‌ای نام‌گذاری کردند؟ آیا دلیل خاصی دارد؟

فلسفه دقیقش را نمی‌دانم اما از سال ۲۰۰۳ به بعد سازمان جهانی کار روزی را به این مضمون نام‌گذاری کرده و از آن زمان این بهانه‌ای شده که در کل دنیا هم‌صدا به بهانه روز بهداشت حرفه‌ای یک‌بار دیگر تأکید بیشتری بر این زمینه کنند و جشن می‌گیرند. ما یک کنفرانس خیلی معروف داریم به نام کنفرانس آیکو که این کنفرانس فقط ۲ سال یک بار در کشوری برگزار می‌شود و از کل دنیا جمع می‌شوند و به بهانه روز جهانی بهداشت حرفه‌ای چالش‌های بهداشت حرفه‌ای و ایمنی را در کل دنیا یک‌بار دیگر باهم مرور می‌کنند. در کشور خودمان هم چند سالی است که به همت انجمن علمی بهداشت‌کار ایران هر دو سال یک‌بار کنفرانسی به همین مناسبت داریم که امسال در خردادماه در شهر یزد برگزار می‌شود. همه این‌ها بهانه‌ای است برای گرامی داشت این روز ضمن این‌که به بهانه همین روز در همه‌ی صنایع کشور مراسمی گرفته می‌شود و از کسانی که در این زمینه فعال بودند قدردانی می‌شود. کارگر نمونه از دیدگاه ایمنی بهداشت حرفه‌ای انتخاب می‌شود بنابراین نام‌گذاری این روز باعث شده که ما به بهانه این روز فعالیت‌های ایمنی بهداشت حرفه‌ای را مرور کنیم و در این جهت تلاش کنیم. فارغ‌التحصیلان رشته بهداشت حرفه‌ای کجا مشغول به کار می‌شوند؟ از نظر شغلی چندین جایگاه وجود دارد. تعدادی از این فارغ‌التحصیلان در وزارت بهداشت و در مراکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی معمولاً به عنوان بازرس کار مشغول می‌شوند. تعداد اندکی به عنوان بازرس کار در وزارت کار مشغول می‌شوند. تعدادی در وزارت نفت مشغول می‌شوند تعداد دیگری در مقاطع دکترا و بعضی‌اوقات فوق‌لیسانس به عنوان اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه مشغول می‌شوند و به‌طورکلی در تمام صنایع کشور طبق قانون باید کارشناس بهداشت حرفه‌ای وجود داشته باشد. این رشته یکی از رشته‌هایی است که از نظر شغلی جایگاه خوبی دارد و ما هنوز ظرفیت‌های زیادی در صنایع خالی داریم به خاطر همین کمتر می‌شنوید که کسی رشته بهداشت حرفه‌ای بوده و بیکار باشد. الآن دیده می‌شود که رشته‌های دیگری مثل شیمی مشغول فعالیت کار بهداشت حرفه‌ای هستند در خیلی مکان‌ها.

به نظر شما وزارت کار باید چه کند که این‌ها کنار گذاشته شوند؟ آیا آن‌ها واقعاً می‌توانند کار بهداشت حرفه‌ای را انجام دهند؟ طبق قانون کسی که می‌خواهد کار بهداشت حرفه‌ای انجام دهد حتماً باید فارغ‌التحصیل بهداشت حرفه‌ای باشد و حتماً باید از مرکز بهداشت تأییدیه داشته باشد بنابراین صحبت شما را تصحیح می‌کنم. این‌که گفتید شیمی کار بهداشت حرفه‌ای را انجام می‌دهد نه رشته‌های شیمی کار ایمنی را انجام می‌دهند نه کار بهداشت حرفه‌ای را. چون ما در این رشته فعالیت‌های که مربوط به خود بهداشت حرفه‌ای هست زیر نظر وزارت بهداشت است و فعالیت‌هایی که مربوط به ایمنی است زیر نظر وزارت کار است اگر کسی اختصاصاً کار بهداشت حرفه‌ای انجام می‌دهد حتماً باید رشته بهداشت حرفه‌ای باشد کسی دیگر نمی‌تواند این کار را انجام دهد و طبق قانون خلاف است؛ اما قسمت ایمنی را رشته‌هایی مثل شیمی و مکانیک می‌توانند انجام دهند.

کلمات کلیدی مرتبط: آگهی استخدام مهندسی شیمی , بزرگراه آزادگان تایپیست فوری , استخدام مهندس سخت افزار , صافکار اوین درکه با حقوق و مزایای عالی , استخدام راننده تهران , پیک موتوری تبریز , تعمیرکار لوازم اداری , تکنیسین پاره وقت در کامرانیه تمام وقت , استخدام مهندس عمران , آرایشگر در بزرگراه آزادگان ,


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.